10 bouwstenen voor sociale impact

Videoserie
Van Betekenis

 
 

Van Betekenis is dé videoserie waarin illustrator Stephan Timmers en ik aan de hand van concrete projecten op zoek gaan naar de 10 bouwstenen voor sociale impact. Alle afleveringen en de bonusaflevering Van Betekenis op bezoek bij… zie je hieronder.


aflevering 1: de trilogie van arjen robben

Hoe krijg je kinderen op een leuke manier aan het lezen? Dat was de vraag die we ons 10 jaar geleden bij Stichting Lezen en Schrijven stelden.
 
Het resultaat van het project dat we toen startten was overweldigend: 3 boeken, 1.000 schrijvers en 100.000 verkochte exemplaren van de boekentrilogie met in de hoofdrol niemand minder dan Arjen Robben.

Ontdek in deze aflevering de eerste bouwsteen: sluit aan bij de belevingswereld van je doelgroep.

Van betekenis op bezoek bij arjen robben

In deze speciale aflevering van Van Betekenis kijken Stephan en ik samen met Arjen Robben terug op ons fantastische boekenproject.

Hoe gaat het met hem? Hoe kijkt hij terug op dit succesvolle project waarin 1.000 leerlingen over hem hebben geschreven? En hoeveel quizvragen over de boeken weet hij goed te beantwoorden?

Hoor in de video alle antwoorden op deze vragen en ontdek op welke manier de trilogie voor hém van betekenis was.

 

aflevering 2: het succes van Ommetje

Anderhalf miljoen downloads, honderdduizenden teams en meer dan 100 miljoen gelopen ommetjes. Het gaat hier natuurlijk over dé wandelapp van Nederland: Ommetje

Het succes is mede te danken aan de manier waarop vanuit de Hersenstichting is samengewerkt met overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Ontdek meer in deze aflevering én de tweede bouwsteen van sociale impact: werk samen met de juiste stakeholders.

aflevering 3: de kracht van levensliedjes

1 op de 7 jongeren in Nederland heeft last van mentale issues. Erover praten is lastig, erover zingen niet!

Duizenden jongeren luisterden naar de Levensliedjes van o.a. Maud Fréhé en zangeres Delany, waarin ze praten én zingen over Maud’s mentale issues.

Ontdek in deze aflevering alles over de kracht van muziek én de derde bouwsteen van sociale impact: zorg altijd voor handelingsperspectief.

aflevering 4: creativiteit loont

Het wiel, de evolutietheorie en de Apple iPod: stuk voor stuk revolutionaire ideeën! Maar hoe kom je nou tot nieuwe ideeën om echt impact te maken?

In deze aflevering bespreken we het boek ‘101 ideeën voor ideeën’ en geven we voorbeelden hoe wij deze tips voor onze opdrachtgevers in de praktijk hebben gebracht.

Ontdek in deze aflevering hoe ook jíj creatief kan zijn én de vierde bouwsteen van sociale impact: creativiteit loont!


aflevering 5: week van de alfabetisering

In Nederland hebben maar liefst 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven of rekenen. Iedereen zou dus wel iemand moeten kennen die laaggeletterd is.

Toch is het een relatief onbekend probleem en de schaamte onder laaggeletterden is groot. Vandaar dat de Week van de Alfabetisering zo ontzettend belangrijk is om extra awareness te creëren voor het thema.

Ontdek in deze aflevering de kracht van “een week” én de vijfde bouwsteen van sociale impact: gebruik of creëer urgentie.

aflevering 6: publiek-private samenwerking

Duizenden of zelfs miljoenen klanten. Bedrijven hebben een gigantisch bereik, ook onder een doelgroep die maatschappelijke organisaties willen bereiken. Maar ze bieden nog veel meer.

Toch durven we niet echt te vragen. En dat is zonde! Publiek-private samenwerking is namelijk een krachtig instrument om je sociale doelen te halen.

Ontdek in deze aflevering aan de hand van 3 concrete voorbeelden de zesde bouwsteen van sociale impact: durf te vragen.

aflevering 7: creëer meerwaarde

Elke organisatie doet haar best om haar doelgroep, letterlijk of figuurlijk, in beweging te krijgen. Hoe maak je nou slim gebruik van wat er al is? En hoe betrek je daarin de doelgroep zelf?

Er is al heel veel kennis aanwezig. Zowel in de hoofden van mensen als in documenten en op internet. Hoe kun je op basis hiervan nou meerwaarde creëren?

Ontdek in deze aflevering aan de hand van 2 concrete voorbeelden de zevende bouwsteen van sociale impact: creëer meerwaarde.


aflevering 8: campagnes tegen mensenhandel

Duizenden mensen in Nederland zijn jaarlijks slachtoffer van mensenhandelaren. Meestal blijven ze onzichtbaar en daar moeten we wat aan doen.

Om meer aandacht te geven aan het thema mensenhandel en handelingsperspectief voor slachtoffers te bieden, zijn campagnes, zowel lokaal als landelijk, van groot belang.

Ontdek in deze aflevering de impact van campagnes tegen mensenhandel én de achtste bouwsteen van sociale impact: meten is weten.

aflevering 9: het brein in beeld

In Nederland heeft een kwart van de mensen een hersen- of psychische aandoening. Denk bv. aan Alzheimer, Parkinson, niet-aangeboren hersenletsel, slaapstoornissen of depressie.

Via projecten als een legpuzzel het Nationaal Plan Hoofdzaken kun je aandacht genereren, onderzoek stimuleren of het leven van mensen veraangenamen.

Ontdek in deze aflevering de impact van twee projecten en direct de negende bouwsteen van sociale impact: denk aan de lange termijn.

aflevering 10: maak het visueel!

Rapporten, tabellen, mission statements… we krijgen op een (werk)dag nogal wat informatie te verwerken. Hoe blijft dit voor jou het beste hangen en hoe realiseer je als afzender impact voor je doelgroep?

Aan de hand van illustraties in strips, rond geo-engineering en van stoepplantjes komt de waarde van illustraties naar voren.

Ontdek in aflevering 10 de kracht van visualisatie én de tiende bouwsteen van sociale impact: maak het visueel!